fundraising

Darczyńców można podzielić na różne sposoby. Jednak ja chciałbym się skupić na podziale wg drogi realizacji wpłaty. Dobroczyńcy mogą przekazywać darowizny w zależności od tego jakie organizacja daje im możliwości lub wg preferowanej przez nich drogi wpłaty.

 

Wpłaty tradycyjne
To wpłaty, które zostały przekazane poprzez np. wypełnienie przekazu na poczcie. Zaliczyć można do nich również darowizny przelane po wejściu na stronę internetową, zobaczeniu nr konta i przekopiowaniu danych w swoim banku online. Zazwyczaj takie osoby otrzymały ulotkę z przekazem albo odnalazły nas w internecie. W tym wypadku fundraiser ma możliwość podziękowania wyłącznie w formie listowej. Na bazie moich doświadczeń w GFA przy prowadzeniu wielu akcji, gołym okiem było widać, że aktualnie najwięcej wpłat przychodzi poprzez przelew tradycyjny (warunkiem było jednak umieszczenie danych do przelewu oprócz szybkiego systemu płatności). Na rachunku bankowym w zdecydowanej większości mamy imię i nazwisko oraz adres pocztowy. Czasem zdarza się, że nie ma tych danych. Można do nich zaliczyć także wpłaty tradycyjne z zagranicy, gdzie potrzebny był nr IBAN i SWIFT.

 

Wpłaty online z Polski
Inna droga przekazania darowizny to wpłaty online z Polski. To aktualnie najszybszy sposób na przekazanie darowizny w internecie. Coraz więcej osób z tego korzysta. Tu konieczne jest podpisanie umowy z pośrednikiem płatności online, jak np. DotPay, PayU, czy inne. Z serca polecamy DotPaya. Na bazie naszego doświadczenia jest to obecnie najlepszy operator płatności. Nie mieliśmy z nimi dotychczas żadnego problemu, a i stawki prowizyjne dla organizacji pozarządowych mają bardzo przyjazne. Przy wpłatach tego rodzaju obowiązkowym polem do wypełnienia jest email. Dzięki temu mamy możliwość natychmiastowego podziękowania tą właśnie drogą, gdyż po każdej darowiźnie przychodzi nam mailowe powiadomienie. To są moje ulubione maile, które otrzymuje. Jeśli taka osoba wyrazi zgodę, możemy dodać jej adres do naszej bazy newsletterowej, aby na bieżąco informować ją o naszych poczynaniach. Polecam przejrzeć sobie różne strony organizacji pozarządowych w internecie i zainspirować się do stworzenia własnego formularza wpłat. Jako przykład podaję 2 fajne rozwiązania. Fundację Anny Dymnej Mimo Wszystko i UNICEF.

fundraising

Screen ze strony Fundacji Anny Dymnej Mimo Wszystko

 

Na stronie Fundacji Anny Dymnej mamy prosty formularz, który sugeruje 3 rodzaje wpłat i możliwość wpisania dowolnej. Jednak cel, na który mają zostać przeznaczone pieniądze wybieramy sami. Rewelacyjna jest ostatnia rozwijana opcja: „tam, gdzie najbardziej potrzeba”. Po wyborze celu wystarczy kliknąć w przycisk „Potwierdzam”. Po wejściu zostajemy przekierowani do wyboru naszego banku.

 

fundraising

Screen ze strony UNICEFu

 

Tu z kolei inne rozwiązanie. Przy każdej kwocie możemy przeczytać co zmienia ona w rzeczywistości. Co takiego zadzieje się dzięki tej wartości. Na dodatek zostało to ładnie zobrazowane w formie fotografii. I tu podobnie 3 sugestie i możliwość dowolnej kwoty. Przeliczniki będziemy analizować jeszcze w jednym z kolejnych wpisów.

 

Wpłaty online ze świata
Rozdzieliłem ten rodzaj wpłat od tych z kraju, mimo, że system wpłat z zagranicy jest możliwy również poprzez wspomnianych operatorów. Jednak często spotykałem się z uwagami ze strony Darczyńców, że jest to mało widoczne, gdyż ikonka znajduje się w gąszczu innych logotypów bankowych do wyboru. Dlatego zawsze polecam oddzielić te ikony od siebie, tak aby rozwiać wszelkie wątpliwości. Najczęściej ludzie z zagranicy korzystają z systemu PayPal, który w Polsce może nie jest jeszcze mocno popularny, ale zagranicą już tak. Na szczęście nad Wisłą również zdobywa on coraz więcej zwolenników. To najszybszy obecnie sposób przekazania darowizny z zagranicy jaki znam i jednocześnie najtańszy. Tu mamy najniższe stawki (opłaty) za transferowanie pieniędzy między granicami.

Dzięki PayPal’owi możemy dziękować Darczyńcom zarówno mailowo, jak i listownie. Po dokonaniu wpłaty widoczny jest email i adres. Po zalogowaniu do PayPal’a możemy wygenerować przycisk „Przekaż darowiznę”, który później możemy umieścić na swojej stronie internetowej. Polecam wygenerować także przycisk „Subskrybuj”. Zrobiłem tak raz na prośbę samego Darczyńcy z zagranicy. Powiedział, że chce mieć szybką możliwość przekazywania regularnych darowizn i zasugerował, abyśmy to zrobili. Skoro o to poprosił, to nie zostało mi nic innego, jak tą prośbę spełnić. Jeśli Darczyńcy nas o coś proszą, to znaczy, że mamy okazję pokazać swój profesjonalizm i że szanujemy ich wskazówki.

Wpłaty zbiórkowe
To darowizny, które wpadły na konto fundacji inną drogą niż wspomniane wyżej. To zazwyczaj kwoty przekazywane podczas zbiórki pieniężnej w trakcie jakiegoś wydarzenia. Także w trakcie spontanicznych wpłat gotówkowych podczas spotkania osobistego lub które znalazły się w skarbonce, którą umieściliśmy w jakimś miejscu.
W tym wypadku bardzo często nie mamy możliwości podziękowania w inny sposób niż gdy widzimy jak ktoś pieczołowicie wrzuca monetę, czy banknot do puszki lub skarbonki. Jest na to pewne rozwiązanie. Otóż podczas kwesty możemy ustawić wolontariusza z formularzem papierowym, który może zbierać dane osobowe do Darczyńców z opatrzoną oczywiście zgodą na przetwarzanie danych osobowych. W przypadku nieprzewidzianych wpłat w trakcie spotkania, możemy najnormalniej w świecie poprosić przecież tę osobę o wizytówkę, telefon lub email.

 

Wpłaty SMS
Ostatnią drogą jaką mogą docierać do nas darowizny jest kanał smsowy. W tym wypadku jeśli regulamin na to zezwala mamy możliwość dotarcia telefonicznego do każdego kto wziął udział w akcji. Wobec nich możemy przeprowadzić kolejne kampanie smsowe lub telemarketingowe.

 

Jeśli chcesz podziękować mi za to, ze za darmo dzielę się z Tobą moimi doświadczeniami, to proszę o kliknięcie w jedną z poniższych ikonek :)

komentarzy