1b

O co chodzi z tym crowdfundingiem? W Polsce wciąż nie jest za bardzo popularny, choć trzeba przyznać, że powoli się to zmienia. USA i Wielka Brytania przodują, ale u nas również narodziło się kilka fajnych portali, które radzą sobie coraz lepiej. Crowdfunding to idealne rozwiązanie dla tych, którym głowa kipi od przeróżnych pomysłów, ale nie wiedzą skąd wziąć pieniądze na ich realizacje. Wierzę, że ten wpis pomoże im spróbować swoich sił w crowdfundingu.  

Zanim wyruszysz…

Załóżmy, że od dłuższego czasu w Twojej głowie siedzi genialny pomysł. Wiesz, że gdybyś miał na to pieniądze, to mógłbyś wreszcie wprowadzić go na polskie podwórko i kto wie, może nawet czerpać z tego zyski. Co zrobić w takiej sytuacji? Otóż jest na to sposób. Na szczęście mamy już  w Polsce portale, które pomagają w zbieraniu funduszy na własne projekty. Jednak skuteczność takiej „operacji” zależy od wielu czynników. Dlatego warto najpierw zbudować społeczność, która nam w tym pomoże. Ludzie specjalizujący się w tej branży wyróżniają 3 czynniki, najbardziej pomocne w zebraniu grupy osób mogącej  wesprzeć nasz pomysł. Po pierwsze stworzyć zadedykowany im fanpage poruszający  temat, związany z naszym projektem. Po drugie wykorzystać do tego istniejącą stronę www, na której o danym temacie piszemy i wreszcie po trzecie dyskutować na forach internetowych z osobami nim zainteresowanymi, których później możemy poinformować o naszym projekcie crowdfundingowym. Dodatkowo specjaliści wskazują, że optymalny czas trwania takiej zbiórki nie powinien przekraczać 30 dni. Dłuższy termin może spowodować znudzenie tematem, albo niskie tempo zbiórki.

Plan

bogaci kontra beidni

Badanie przeprowadzone przez Thomasa Corleya pokazało m.in., że to co odróżnia ludzi sukcesu, od tych, którzy żyją w niedostatku to kwestia podejścia do obowiązków. Ludzie bogaci tworzą plan (81%), ludzie biedni nie (19%). Ma to swoje przełożenie również w crowdfundingu. Jeśli chcesz, aby Twoja zbiórka zakończyła się powodzeniem, to zrób listę rzeczy do zrobienia. Obierz konkretną strategię. Absolutnie podstawową rzeczą jest np. rekonstrukcja swoich kontaktów. Osoby, którym udało się zebrać pokaźne sumy bardzo często wskazują, że kluczem do osiągnięcia postawionego celu jest zwrócenie się z prośbą o wsparcie do swoich znajomych. Dlatego nie bójmy się przejrzeć naszego telefonu w celu znalezienia potencjalnych fundatorów lub adresów mailowych, którymi dysponujemy. Czasem potrzebne może okazać się spotkanie osobiste.

Gdy przejrzy się udane inicjatywy, to bardzo często można zauważyć, że ich twórcy angażowali tzw. „Ambasadorów Projektu”. Wśród nich przodują znani blogerzy lub vlogerzy. Taki model patronatu sprawdza się chyba najbardziej, gdyż osobami wspierającymi są najczęściej „interneciaki” – ich odbiorcy i czytelnicy.

Częste aktualizacje

Nie ma nic gorszego niż stworzyć projekt crowdfundingowy, wstawić jakieś zdjęcie, napisać opis i pomyśleć „tyle wystarczy”. To jeden z najczęściej popełnianych błędów. Autor pomysłu powinien pamiętać, że kształt jego akcji powinien być modyfikowany aż do zakończenia projektu. Im częściej będzie dopieszczał swój opis, informował o postępach zbiórki i dziękował za wsparcie tym lepiej. Jeśli brakuje Ci 500 zł do okrągłej sumy 3000 zł albo jeśli 2000 zł sprawi, że Twoja zbiórka zakończy się sukcesem, to po prostu o tym napisz. Niech ludzie wiedzą na jakim etapie jesteś.

Zadbaj o video

Przykład dobrego spotu dla twórców, którzy mają na to budżet…

… i przykład ciekawego klipu dla tych, którzy chcą zrobić coś fajnego bezkosztowo za pomocą stronki www.PowToon.com:

Badania pokazują, że umieszczenie filmiku przedstawiającego projekt podnosi skuteczność zbiórki aż o 40%. Dlatego nie można zlekceważyć tej informacji. Warto poświęcić swój czas na stworzenie czegoś niezwykłego.

Przemyślany system nagród

Cechą charakteryzującą crowdfunding jest fakt, że tutaj wspierający obdarowywani są upominkami. Kluczem do spełnienia tego warunku jest wykazanie się kreatywnością. Unikajmy sztampowych rodzajów nagród w rodzaju – podziękowanie wysyłane na maila albo podziękowanie publikowane na stronie www. Warto wykazać się pomysłowością i zrobić coś na wzór np. tego:

pakiety

Doświadczeni podpowiadają – dajcie dodatkowe bonusy dla tych, którzy wspierają was jako pierwsi. Pozwoli to napędzić tempo zbiórki, a jej początek  przypominał będzie małą kulkę śniegową rzuconą z górki na ośnieżoną trasę.

Gdzie szukać poparcia? 

Jeśli miałbym wskazać gradację skuteczności wg której warto byłoby prowadzić swoje działania w ramach projektu crowdfundingowego, to wyglądałaby ona następująco:

1. Spotkania osobiste, w których punktem kulminacyjnym jest prośba o wsparcie

2. Telefony / SMSy z prośbą o wsparcie

3. Mailingi (najlepiej do „ciepłych” baz)

4. Komunikacja na dedykowanym fanpage’u

5. Twitter

6. Inne

Tymczasem życzę Wam powodzenia przy tworzeniu Waszych projektów. Jeśli chcecie odwdzięczyć mi się za czas, który poświęciłem na podzielenie się z Wami wiedzą i doświadczeniem w tym temacie, to będę wdzięczny za  klik w przynajmniej jedną z poniższych ikonek :)

 

komentarzy