sm

Co innego będą znaczyć zyski dla firmy, a co innego dla organizacji pozarządowej, mającej swój profil w mediach społecznościowych. Dla biznesu będzie to wzrost przychodów, dla NGO zwiększenie wpłat od indywidualnych Darczyńców.

Dzień bez nowych Fanów dniem straconym

Zanim przystąpimy do jakichkolwiek działań, mających zwiększyć naszą sprzedaż lub wpływy dla fundacji musimy zbudować społeczność. Już sama nazwa profilu musi być na tyle przyciągająca, aby internauci z przyjemnością do nas dołączali. Świetnie wykorzystała ten sposób np. marka KIA.

kocham football

Nazwali swój profil „Kocham Football” co jednocześnie zmusza wręcz do polubienia tego profilu wszystkich sympatyków piłki nożnej. Analogicznie działają podobne profile, jak np. „Uwielbiam KAWĘ”. W przypadku pierwszego sprytnie lansowana jest marka samochodów, drugi przypadek to z kolei idealny przykład fanpage’a satelickiego np. dla producenta kawy, który może wspomagać sprzedaż. Im więcej fanów, tym więcej osób o nas mówi, a co za tym idzie, tym większy zasięg naszych postów. Mądry administrator takiego profilu wie, że wrzutki „sprzedażowe” (promujące) publikuje się tylko raz na jakiś czas. Ludzie nie lubią kiedy przesadnie im się coś wciska. Jednak nie bójmy się zamieniać członków naszej społeczności w Klientów lub Darczyńców.

Trampolina zwiększająca sprzedaż

trampolina

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to nie wyobrażam sobie, aby ten sklep nie miał swojego profilu w social media. Jak pokazują statystyki to źródło, które generuje jedno z największych ruchów na strony internetowe. Zresztą nie dotyczy to wyłącznie sklepów internetowych. Większość firm powinno mieć swój byt w mediach społecznościowych. Ten ruch przyczynia się pośrednio na sprzedaż produktów lub usług. Dodatkowo jest to świetne narzędzie do promocji aukcji na allegro. Podobnie jest w przypadku NGOsów. Darczyńcy indywidualni, kampanie 1%, charytatywne aukcje na allegro – nie wyobrażam sobie, aby nie pozyskiwać tych darowizn bez korzystania z social media. Jednak trzeba zawsze pamiętać, że prowadzenie fanpage’a to nie bombardowanie internauty postami „sprzedażowymi”. Panują tu standardy komunikacyjne, w których nadrzędną rolę pełni angażująca narracja. Publikacje muszą emanować ciekawymi informacjami i przynosić korzyści ich odbiorcom. Zgodnie z zasadą „im mniej wysiłku włożyłeś w napisanie treści, tym gorzej się go czyta”.

Grafika i treść to podstawa

tymbark rekord

Idealnym przykładem angażującym Fanów jest powyższy screen z profilu Tymbarka. Prosta i ładna grafika z małą łamigłówką, która zachęca osoby do podzielenia się swoimi wynikami. Statystyki mówią same za siebie. Treść idealnie dopasowana, rodząca 24.000 komentarzy. Nie łudźmy się, takiej responsywności nigdy nie osiągną wrzutki „sprzedażowe”, dlatego najlepiej wspomagać je inwestując nieco groszy w posty sponsorowane. Kluczem do sukcesu jest trafienie w odpowiednią porę i do odpowiednich ludzi. Dlatego nie bójmy się poświęcić dużej ilości czasu na testowanie naszego targetu i najkorzystniejszego timingu. Ten czas zwróci się nam z nawiązką. Jednak nie można zapominać, że grafika w takich publikacjach musi być bardzo przejrzysta, nieskomplikowana i zachęcająca do kliknięcia w link, który musi się znaleźć w opisie (zresztą Facebook pozwala obecnie na to, aby posty sponsorowane miały wyłącznie 20% tekstu). Treść powinna się skupiać na zwróceniu uwagi tego, który scrolluje swoją tablicę lub przesuwa obraz palcem w swoim telefonie. Gdy zwrócimy na siebie uwagę pozostaje nam tylko zachęcić go do akcji. Dlatego najlepiej wklejać w opisie bezpośredni link. Idealną sprawą jest, gdy osoba zostawi nam jeszcze swój komentarz lub kliknie „udostępnij”.

przekaz darowizne

Innym sposobem może być wykorzystanie jednej z zakładek profilu. Tak zrobiła np. Fundacja Anny Dymnej „Mimo Wszystko”. Prosty przekaz (białe litery na pomarańczowym tle) zachęcające do wsparcia organizacji. Po kliknięciu Darczyńca automatycznie przekierowywany jest do pola, w którym wybiera wysokość darowizny, cel na który ją przeznacza i dowiaduje się o innych formach pomocy. Sposobów na zwiększenie sprzedaży jest oczywiście o wiele więcej, ale o tym niebawem…

IMG_7547_MOsiej1

 

 

 

 

 

Michał Osiej
Fundraiser Gnyszka Fundraising Advisors
Więcej wiedzy możesz uzyskać zapisując się na szkolenie:
Sekrety zdobywania pieniędzy dla fundacji w internecie
http://szkoleniango.pl/szkolenie-fundraising-w-social-media/
artykuł ukazał się na stronie www.szkoleniaNGO.pl

komentarzy