Social-Media-Puzzle

Jeśli twoja organizacja nie ma swojego konta w mediach społecznościowych, to jedno jest pewne… odstajesz od pozostałych. Tracisz co najmniej 4 istotne rzeczy, dzięki którym łatwiej osiągać cele. O jakie 4 puzzle chodzi?

Puzzel 1 – przekierowanie

Social media świetnie pomagają w przekierowywaniu ruchu z facebooka, twittera, czy youtube’a na stronę docelową (tzw. landing page). Stroną lądowania może być strona główna twojej organizacji, jedna z wybranych zakładek, specjalnie utworzona strona dla wydarzenia itp. Tak naprawdę wszystko uzależnione jest od celu, który chcemy przez to osiągnąć. Jeśli chcemy, aby internauta lepiej zapoznał się z naszą działalnością i chcielibyśmy zaistnieć w jego świadomości, to najlepiej będzie przekierowywać go na stronę główną. Jeśli chcemy, aby stał się on naszym Darczyńcą, Klientem, to najlepszym sposobem na to będzie podać mu link bezpośrednio prowadzący np. do zakładki „Wesprzyj nas” lub „Oferta”. Natomiast jeśli organizujemy oficjalne wydarzenie, na które utworzyliśmy specjalnie stronę internetową z formularzem zgłoszeń, to podawajmy właśnie ten adres.

post graficzny z linkiem

Post graficzny z call to action

Jak pokazują wszystkie badania social media posty graficzne mają największą responsywność. Jeśli więc planujemy zaangażować internautów np. z facebooka do konkretnej akcji, zróbmy wpis w formie graficznej, dodając w opisie bezpośredni link. Na powyższym screenie widać m.in. przykład takiej publikacji. Jeśli prowadzimy fanpage portalu informacyjnego – to zamiast wklejania bezpośredniego linku do artykułu, załadujmy zdjęcie główne artykułu ze strony, dodając angażujący opis i link. Niektórzy lubią stosować w takich przypadkach skrócone linki (szczególnie przydatne na twitterze, który pozwala nam tylko na 160 znaków). Jest wiele pomocnych stron, m.in.: tinyurl.com lub tiny.pl

 

Puzzel 2 – sprzedaż

Jest wielu oponentów sprzedawania towarów i usług przez social media. Ja jednak z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że to najzwyczajniej w świecie działa. Jeśli chcesz coś sprzedać za pomocą facebooka, twittera, czy chociażby youtube’a, to nie widzę żadnych przeszkód. Jeśli pojawiają się krytycy tych narzędzi sprzedaży, tzn., że albo sami nic za ich pośrednictwem nie sprzedali albo nawet tego nie próbowali. Oczywiście, jeśli widzisz, że przedmiot, który wystawiłeś np. na allegro się nie sprzedaje, to zastanów się dlaczego. Być może winą nie jest platforma, za pomocą której promujesz sprzedaż, ale opis tego co chcesz sprzedać. W przypadku sprzedaży za pomocą allegro i promocji aukcji na facebooku, zastosowanie postu graficznego z linkiem do aukcji będzie najlepsze. Nie można jednak zapominać, że jest to wyłącznie kanał pomocniczy, na którym nie można się skupiać w 100%. W przypadku NGO jest podobnie. „Sprzedajesz” przecież ideę swojej organizacji, a czasem przedmioty na aukcjach charytatywnych. Na youtubie najlepiej wykorzystywać opis do filmiku. Link bezpośredni w takim objaśnieniu powinien znajdować się w widocznym miejscu, np. w pierwszym wierszu. Nie można jednak zapominać, że klucz do sukcesu sprzedaży za pomocą social media to głównie dobra treść, czy to na grafice, czy w opisie postu. Co to znaczy dobra? Tzn. taka, która pokazuje korzyści, które uzyska Darczyńca lub Kupujący. Warto zainwestować swój czas, aby podszkolić swoje umiejętności copywriterskie w tej dziedzinie.

 

Puzzel 3 – wizerunek

Dlaczego największe firmy w Polsce mają swój fanpage? Dlatego, że jest taka moda? Nic bardziej mylnego. Badania pokazują, że social media to jedne z najlepszych narzędzi do tego, aby kreować swój wizerunek, zarówno prywatny, jak i organizacyjny. Dobrze pokazuje to filmik zrobiony przez doradcy.pkt.pl.

Jeśli chcesz osiągnąć sukces, zastanów się najpierw dlaczego osiągnęli go inni. Nie bójmy się naśladować tych, którzy są najlepsi. Dlatego warto obserwować jak prowadzone są profile tych, którzy działają w podobnej branży co my, a zajmują kluczowe miejsca na rynku. Wróćmy jeszcze na chwilę do wspomnianej sprzedaży. Czy myślisz, że sprzedasz swoją ideę, produkt zanim ktoś nie stwierdzi, że jesteś fajnym gościem, któremu warto zaufać? Najpierw pokaż, że jesteś wporzo gościem, a ludzie sami zapytają o cenę. Szef General Electric Jack Welch kiedyś powiedział: „Utrzymuj stały kontakt z klientami. Jeśli rozmawiają z nami, nie mają czasu na rozmowy z konkurencją.” Można sparafrazować te słowa: Nie mów do swoich fanów, ale rozmawiaj z nimi, wówczas nie będą chcieli rozmawiać z innymi. (nie czuję, gdy rymuję) :)

partyconversation

Są takie imprezy, że moglibyśmy przegadać je wyłącznie z jedną osobą

Ta zasada działa podobnie jak rozmowa na przyjęciu. Czasem spotykamy taką osobę lub dobrego znajomego po latach, z którym rozmowa to czysta przyjemność. Gadać można do samego rana. Podobnie jest w mediach społecznościowych. Jeśli widzisz, że ludzie chcą z tobą rozmawiać, pytają o wiele rzeczy, to zazwyczaj nie rozmawiają wtedy z innymi, z konkurencją. Wtedy jest nasz czas, w którym mamy okazję przekonać do siebie tę osobę, do naszego produktu, pokazać jej, że warto z nami rozmawiać. Nie łudźmy się, że od razu ta osoba kupi coś u nas lub zostanie naszym Darczyńcą (choć czasem tak bywa). Lecz trzeba pamiętać o tym, że ci którzy z nami rozmawiają to nasi potencjalni Klienci lub stali Fani naszej organizacji. Dlatego niezmiernie ważne jest, aby nasz przekaz był spójny i przemyślany. Warto opracować ku temu własną strategię i przemyślaną komunikację. Dzielmy się z ludźmi swoją wiedzą, organizujmy konkursy i wydarzenia, pokażmy, że jesteśmy blisko nich i spełniamy ich oczekiwania.

 

Puzzel 4 – dostępność

Dziś media społecznościowe coraz częściej spełniają funkcję zakładki „Kontakt”. Kiedyś lubiono dzwonić, później wysyłać maile, a dziś kontaktować się za pomocą facebooka. Sami po sobie wiemy, że wolimy wysyłać życzenia na Święta, zagaić do znajomego lub o coś zapytać właśnie za pomocą fejsa. Tym bardziej, że jest to za darmo. Dlatego nie wyobrażam sobie, aby organizacja nie miała na swoim profilu włączonej opcji wysyłania wiadomości prywatnych.

sm dostepnosc

Jednym z najczęściej powtarzanych błędów jest nie odpowiadanie na zapytania. Coraz bardziej dochodzę do wniosku, że lepiej jest odpowiedzieć negatywnie niż nie odpowiedzieć w ogóle. Najgorsze nie jest to, że powiesz NIE, najgorsza jest obojętność i ignorancja. Zawsze jednak należy uzasadniać swoją odmowę.

IMG_7547_MOsiej1

 

 

 

 

Michał Osiej
Fundraiser Gnyszka Fundraising Advisors

Więcej wiedzy możesz uzyskać zapisując się na szkolenie:
Sekrety zdobywania pieniędzy dla fundacji w internecie
http://szkoleniango.pl/szkolenie-fundraising-w-social-media/
artykuł ukazał się na stronie www.szkoleniaNGO.pl

komentarzy