siedlce

Mam przyjemność spotykać się każdego tygodnia z 3 różnymi grupami przedsiębiorców. Z moich obserwacji wynika, że właściciele małych i średnich firm to jedna z najbardziej zapracowanych grup społecznych. Mają świadomość, że każda minuta ma odbicie w kondycji finansowej firmy. Dlatego robią co mogą, aby dobrze wykorzystywać czas. Chwała im za to, bo na MŚP stoi nasza gospodarka i miejsca pracy. To dzięki nim powstają nowe drogi, baseny i wszystko z czego korzysta społeczność. To oni tak naprawdę w znaczny sposób zasilają budżety, które później z lepszym lub gorszym skutkiem wydają władze publiczne. Mimo to decydują się na jedną, szczególną aktywność, która w Polsce nabiera coraz większego znaczenia…

Nowy kanał sprzedaży i rozwoju

Opowiem Wam autentyczną historię Piotrka z Lublina. Piotrek działa w branży finansowej i do tej pory nie udzielał się specjalnie w żadnej grupie biznesowej. Słyszał o networkingu, ale postanowił wybrać się w grudniu na szkolenie, aby zdobyć nieco więcej wiedzy na ten temat. Szkolił go sam praktyk, który zbudował 3 własne firmy w oparciu właśnie o networking.

Po szkoleniu Piotrek zdecydował się na wstąpienie do grupy networkingowej. Było to jakoś na początku roku 2017 i wybór padł na Towarzystwo Biznesowe Lubelskie. Po kwartalnym uczestnictwie Piotrek został nawet sekretarzem grupy. Bardzo polubił się z Członkami TBL i niemal z każdym z nich spotkał się osobiście, aby porozmawiać o biznesach. Co się stało po kwartale? Piotrek z nieśmiałym uśmieszkiem stwierdził, że był to najlepszy kwartał w jego karierze zawodowej :) Co ciekawe, większość jego nowych klientów korzystało już do tej pory z usług konkurencji. Potrafił zbudować taką relację z nowymi osobami, aby przekonać je do swojej oferty. Jeden z weteranów jego branży powiedział mu nawet:

Piotrek… Ty już jesteś bogaty, tylko z odroczonym terminem płatności.

Druga historia, to historia Roberta z Białegostoku. Robert oprócz tego, że podczas turystyki networkingowej zdobył w Lublinie nowe rekomendacje, dzięki którym powiększył liczbę swoich dostaw, to networking sprawił, że jego firma jest już na etapie przekształcenia w spółkę akcyjną. Po jednym ze szkoleń, które prowadził multimilioner z Singapuru Robert zdecydował, że czas na nowe wyzwania. To będzie całkowicie nowy rozdział nie tylko dla jego biznesu, ale i kariery zawodowej. Wniosek nasuwa się sam. Networking pozwala stworzyć nowy kanał sprzedaży i o wiele szybciej rozwijać firmę. Otwiera oczy na zupełnie inne perspektywy. Jedźmy dalej…

Networking jest dla skutecznych

Dobrze wszystkim znany Stephen Covey, który opisywał cechy ludzi efektywnych, w jednym z rozdziałów scharakteryzował menedżera IV generacji. Taki człowiek poświęca najwięcej czasu na przebywanie w II ćwiartce. O co chodzi z tą ćwiartką dobrze pokazuję poniższy rysunek.

4-cwiartki

W II ćwiartce przebywają osoby, które starają się wykonywać jak najwięcej czynności niepilnych, ale ważnych. Zaliczamy do nich:

  • zapobieganie problemom, które mogą się pojawić w przyszłości,
  • budowanie relacji z ludźmi,
  • szukanie nowych możliwości rozwoju.
  • planowanie

Dlaczego zatem networking jest dla skutecznych? Ponieważ dobrze rozumiany networking pozwala zaspokoić te czynności.

Tak jest chociażby w Towarzystwach Biznesowych. Przedsiębiorcy dzielą się swoimi doświadczeniami, dzięki czemu zapobiegają problemom, które mogą się w każdej chwili pojawić. Tak było chociażby z jednym właścicielem małej firmy z Lublina, który chciał zbudować dom i połączyć go jednocześnie z firmą. Gdyby nie znajomy z grupy, który miał za sobą już takie negatywne doświadczenia i dotyk złych skutków takiej decyzji, tamten zrobiłby to samo i musiałby przechodzić przez te same problemy.

Budowanie relacji z ludźmi. Dzięki regularnym spotkaniom Członkowie zaprzyjaźniają się między sobą. Ciepła relacja to fundament wzajemnej pomocy. Kto bywa na spotkaniach przedsiębiorców, które odbywają się z częstotliwością kwartalną, ten wie, że bardzo często ciężko tam o życzliwe podejście do siebie. Biznes oparty na zaufaniu to marzenie każdego właściciela MŚP.

Dzięki cyklicznym szkoleniom, krótkim, 30 minutowym na śniadaniu, jak i dłuższym, pogłębionym, całodziennym mamy możliwość przestać jeździć z pustą taczką i wreszcie ją załadować. Gdyby ktoś kiedyś nie zatrzymał się i nie zastanowił czy jest lepszy, szybszy sposób na zebranie plonów, rolnicy do dziś używaliby kosy lub sierpa. Dzięki szkoleniom wzrasta nasza efektywność i wydajność. Tematy są różne, ale uniwersalne dla każdego, oto kilka z nich:

  • zarządzanie
  • negocjacje
  • sprzedaż
  • polityka cenowa
  • przywództwo
  • reklama
  • marketing
  • zarządzanie zespołem
  • rekrutowanie

 

Łatwy kontakt z osobami decyzyjnymi

W śniadaniach biznesowych biorą udział najczęściej właściciele małych i średnich firm, menedżerowie lub przedstawiciele kadry zarządzającej. Kontaktu do tych osób raczej nie znajdziemy na stronach internetowych, ba! nawet o adresy mailowe bardzo trudno… Spotkanie grupy networkingowej daje nam łatwy i szybki dostęp do takich osób.

Wielokrotnie spotykałem się z narzekaniami dotyczącymi trudności w dotarciu do prezesa. Nie wiem czy ktoś policzył ile czasu marnują pracownicy wisząc na takich telefonach lub przebijając się przez sekretariat lub asystentów. Pewne jest jedno. Tzw. zimne telefony są nieskuteczne. Spotkanie osobiste jest zawsze najlepsze. Nabiera coraz większej wartości w naszym szalonym świecie.

 

Sposób na proste poukładanie sobie firmy

Co zrobić, aby firma działała sama? Co zrobić, aby móc wyjechać bez obaw na miesięczne wakacje i nie martwić się czy po powrocie zostaną w firmie same zgliszcza? Co zrobić, aby wszystkie procesy i działania były w maksymalnym stopniu zautomatyzowane? To proste! Zrobić to samo, co zrobili ci, którzy też się kiedyś przez to przechodzili.

Na śniadaniach biznesowych mamy możliwość uczyć się od siebie wzajemnie. Ktoś zatrudnia mnóstwo pracowników i doradzi jak ludzi rekrutować i jak się z nimi współpracować. Ktoś ma kilkuosobowy personel i doradzi jakie zasady wprowadzić, aby osiągnąć maksymalne efekty przy takim stanie liczebnym. Ktoś nie zatrudnia ludzi, ale korzysta z najnowszych narzędzi (technologii), które sprawdził i pozwalają przyspieszyć pewne działania w firmie. Ktoś przechodził kontrolę spowodowaną niedopatrzeniem i ostrzeże innych przed problemami… Tak to działa. Podobnie jak z krzyżówką, którą gdy rozwiązujemy sami, często mamy problemy z uzupełnieniem wszystkich haseł. Co 2 głowy to nie 1. Nie jesteśmy w stanie znać się na wszystkim. Sens tego dobrze oddają słowa:

Mądry człowiek uczy się na swoich błędach.
Sprytny człowiek uczy się na cudzych błędach.
A głupi nie uczy się wcale i wciaż popełnia te same błędy, licząc na inny rezultat.

 

Podsumowując. Mitem jest wymówka braku czasu na spotkania biznesowe. Mówią tak najczęściej ci, którzy w networkingu widzą pożeracza czasu. Najczęściej jest to spowodowane tym, że albo sparzyli się kiedyś będąc na jakimś wydarzeniu, które było pseudonetworkingowe (rozdawnictwo wizytówek z których nic nie wynika), albo nie znają możliwości i potencjału jaki niesie on ze sobą. Jeśli Andrzej z Warszawy, mając ośmioro dzieci jest w stanie regularnie uczestniczyć w śniadaniach i czerpać z tego korzyści, to kto jeszcze może mieć jakąś wymówkę ograniczeń czasowych? :)

 

Potencjał i możliwości networkingu dobrze są opisane w tych książkach:

10 zalozen„10 założeń networkingu”

Larry James

 

 

 

 

 

dlaczego networking„Dlaczego networking nie działa i co musisz zrobić, by to zmienić”

Maciej Gnyszka

 

 

 

 

 

Według autorów tej książki networking jest sztuką bycia z ludźmi i promowania ich osiągnięć. Pozwala budować trwałe relacje, ułatwia promowanie Twojej osoby i Twojego biznesu, a w dłuższej perspektywie pomaga zdobywać nowych klientów i obniża koszty prow

„Praktyczny poradnik networkingu”

Grzegorz Turniak & Witold Antosiewicz

 

 

 

 

 

 

networking-dla-osob-ktore-go-nie-cierpia„Networking dla osób, które go nie cierpią”

Devora Zack

 

 

 

 

 

ekonomia-wdziecznosci-zasada-wzajemnosci-w-biznesie-b-iext22527368„Ekonomia wdzięczności”

Gary Vaynerchuk

 

 

 

 

 

nie-chodzi-tylko-o-to-kogo-znasz-b-iext33890478„Nie chodzi tylko o to, kogo znasz”

Tommy Spaulding

 

komentarzy