Subiektywny ranking TOP10 NGO eFundraising
Pomysł na ten ranking zrodził się w mojej głowie pod wpływem pewnej rozmowy telefonicznej. Zadzwoniła do mnie znajoma i zapytała czy mógłbym podesłać jej kilka adresów stron internetowych NGOsów, które mają dobrze dopasowane witryny do wymogów fundraisingu. Pomyślałem, że zamiast wysyłać jej prywatnego maila, stworzę ten właśnie wpis. Więc… Karolina, dedykuję go zwłaszcza Tobie 😉
Wybrałem organizacje i akcje, które krążą ostatnio w miarę często wokół mnie. Punktacje (od 0 do 3) przyznawałem w 10 kategoriach, które są ważne z punktu widzenia fundraisingu:
- 3 drogi wpłat (tradycyjna, online z PL, online z zagranicy)
- ilość kliknięć do przekazania darowizny,
- zdjęcia obrazujące cel,
- responsywność w smartfonach,
- lista Darczyńców,
- cel,
- przeliczniki kwotowe,
- kompatybilność z social media,
- zakładka Kontakt,
- storytelling w treści.
Po przeliczeniu punktacji ranking wyszedł mi następująco:
Miejsce 10. Sos Wioski Dziecięce
Kategoria/NGO | SOS |
3 drogi wpłat | 2 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 3 |
responsive | 2 |
lista Darczyńców | 0 |
cel | 0 |
przeliczniki | 2 |
sosziale | 2 |
kontakt | 2 |
storytelling | 2 |
Razem | 18 |
Miejsce 9. WykleciDoSzkol.pl
Kategoria/NGO | WykleciDoSzkol.pl |
3 drogi wpłat | 3 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 1 |
responsive | 3 |
lista Darczyńców | 3 |
cel | 2 |
przeliczniki | 0 |
sosziale | 1 |
kontakt | 2 |
storytelling | 1 |
Razem | 19 |
Miejsce 8. Fundacja Anny Dymnej Mimo Wszystko
Kategoria/NGO | Mimo Wszystko |
3 drogi wpłat | 2 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 3 |
responsive | 2 |
lista Darczyńców | 1 |
cel | 0 |
przeliczniki | 0 |
sosziale | 3 |
kontakt | 3 |
storytelling | 2 |
Razem | 19 |
Miejsce 7. WOŚP
Kategoria/NGO | WOSP |
3 drogi wpłat | 2 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 3 |
responsive | 3 |
lista Darczyńców | 0 |
cel | 1 |
przeliczniki | 1 |
sosziale | 3 |
kontakt | 3 |
storytelling | 2 |
Razem | 21 |
Miejsce 6. Caritas
Kategoria/NGO | Caritas |
3 drogi wpłat | 2 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 3 |
responsive | 3 |
lista Darczyńców | 0 |
cel | 2 |
przeliczniki | 2 |
sosziale | 3 |
kontakt | 2 |
storytelling | 1 |
Razem | 21 |
Miejsce 5. Misja Gabriela
Kategoria/NGO | Misja Gabriela |
3 drogi wpłat | 3 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 2 |
responsive | 2 |
lista Darczyńców | 3 |
cel | 3 |
przeliczniki | 2 |
sosziale | 1 |
kontakt | 1 |
storytelling | 2 |
Razem | 22 |
Miejsce 4. Wielka Zmiana
Kategoria/NGO | WielkaZmiana |
3 drogi wpłat | 3 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 3 |
responsive | 3 |
lista Darczyńców | 2 |
cel | 2 |
przeliczniki | 0 |
sosziale | 2 |
kontakt | 3 |
storytelling | 2 |
Razem | 23 |
Miejsce 3. UNICEF
Kategoria/NGO | UNICEF |
3 drogi wpłat | 2 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 3 |
responsive | 3 |
lista Darczyńców | 1 |
cel | 0 |
przeliczniki | 3 |
sosziale | 2 |
kontakt | 3 |
storytelling | 3 |
Razem | 23 |
Miejsce 2. Witajcie w domu
Kategoria/NGO | Witajcie w domu |
3 drogi wpłat | 3 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 2 |
responsive | 2 |
lista Darczyńców | 3 |
cel | 3 |
przeliczniki | 2 |
sosziale | 3 |
kontakt | 2 |
storytelling | 2 |
Razem | 25 |
Miejsce 1. Szlachetna Paczka
Kategoria/NGO | Szlachetna Paczka |
3 drogi wpłat | 2 |
ilość kliknięć | 3 |
zdjęcia | 3 |
responsive | 3 |
lista Darczyńców | 3 |
cel | 3 |
przeliczniki | 2 |
sosziale | 3 |
kontakt | 2 |
storytelling | 3 |
Razem | 27 |
Wnioski jakie płyną z przeanalizowania organizacji pozarządowych i akcji internetowych są takie, że bardzo dobrze jest jeśli chodzi o możliwość sposobu dokonywania wpłat (tradycyjne, onlinowe, zagraniczne). Topowe organizacje zazwyczaj nie mają z tym większych problemów. Podobnie jest w przypadku prostoty dokonywania wpłat – ilości kliknięć jakie dzielą Darczyńcę od przekazania darowizny. Strony są zazwyczaj zintegrowane pod kątem mediów społecznościowych. Bez większego problemu można doszukać sie zakładki z kontaktem. NGOsy dbają również o jakość umieszczanych zdjęć na stronie co podnosi wiarygodność i estetykę witryny. Nienajgorzej jest również z responsywnością i wyświetlaniem się stron na smartfonach.
To co wymaga jednak optymalizacji to publikacje ostatnich wpłat/Darczyńców. Na niewielu stronach można doszukać się transparentnych list Donatorów. Trudno jest znaleźć także liczniki celu finansowego. NGOsy mogą uczyć się tego od portali crowdfundingowych.
Nie zawsze umieszczane są przeliczniki kwotowe obrazujące, co jaka kwota zmienia w rzeczywistości. Często pojawia się element storytellingu – opowiedzenia historii, która dobrze odzwierciedla działalność fundacji. Jednak przeważnie jest mało przekonująca. Brakuje w niej pasji, emocji, olśnienia i zmiany świata.
W tej analizie prześwietlałem strony stricte pod kątem fundraisingu. Ciekaw jestem czy kolejność odpowiada wartości jakie zbierają poszczególne organizacje poprzez te strony, ale tego nie jestem już w stanie sprawdzić.
Proszę, skorzystaj z jednej z tych ikonek: